Koen Schuurmans
Image default
Financieel

Een boekhouder inschakelen om te groeien?

Wat doet een boekhouder?

Een boekhouder is een persoon die financiële gegevens en rapporten bijhoudt voor een bedrijf of individu. Ze handelen ook de financiën en andere transacties van het bedrijf af, zoals de loonlijst en belastingen. Boekhouders werken meestal in een kantoor, maar kunnen veel verschillende locaties bezoeken om gegevens te verzamelen. Mogelijk moeten ze op de hoogte blijven van de belastingwetgeving, omdat deze vaak verandert.

Waarom uw boekhouding uitbesteden?

Voor bedrijven kan de boekhouding uitbesteden een geweldige manier zijn om hun bedrijf te laten groeien. Daar zijn veel redenen voor, maar de belangrijkste is dat het moeilijk is om met alle verschillende boekhoudtaken om te gaan als je een bedrijf runt. Door uw boekhouding uit te besteden kunt u zich focussen op uw core business en krijgt u de kans om te groeien. Uitbesteden elimineert vertragingen in uw rapportage en helpt bij het bijhouden van toekomstige financiële behoeften, wat betekent dat er meer geld binnenkomt in plaats van uitgaat.

Wanneer schakel je een boekhouder in?

Een administratiekantoor oftewel een boekhouder kan u helpen bij allerlei zaken rondom uw bedrijf. U maakt echter enkel de kosten rondom de specifieke taken die u wilt uitbesteden. Indien je zelf al programma hebt voor de inkoop en verkoop facturen dan hoeft u enkel een boekhouder in te schaken om de btw-aangifte en inkomstenbelasting te verwerken. Uiteraard kan een boekhouder bij veel meer zaken helpen, maar dat geheel aan u. Om het u gemakkelijk te maken, somt u eerst de taken op die u wilt uitbesteden en de taken die u zelf gaat doen.

De meest voorkomende zaken waar boekhouders voor worden ingeschakeld zijn:

  • Om elk kwartaal de btw-aangifte te verzorgen;

  • Om de jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte te verzorgen;

  • Om de jaarlijkse jaarrekening te verzorgen;

  • En om financieel advies te geven.

Waar moet u op letten bij het kiezen van een goede boekhouder?

Bij het kiezen van een boekhouder moet u rekening houden met de volgende zaken:

– Ervaring en vaardigheden van de boekhouder;

– Specifieke taken die u door een boekhouder wilt laten doen;

– Hoeveelheid tijd die uw bedrijf aan boekhouding besteedt;

– Kosten van de boekhouder.